zaterdag 19 oktober 2013

Verslag, klas 3


Klas 3, verslag

Inleiding

Al sinds heel veel jaren vindt in de derde klas in het begin van de herfst (september, oktober) een werkweek plaats die "BAGger" wordt genoemd. De letters BAG staan voor biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. Het woord BAGger roept gedachten op aan ploeteren in de modder. En dat klopt ook wel een beetje....(we moesten zelfs kaplaarzen dragen!) In eerste instantie was de gedachte achter BAGger dat de hierboven genoemde vakken meer zouden moeten samenwerken. Wat later kwam de zogenaamde basisvorming met onderwijsdoelen zoals: veldwerk en vakoverstijgend leren. De basisvorming bestaat nu niet meer, maar BAGger bleek zoveel nuttige en goede onderdelen te hebben, dat de werkweek is blijven bestaan op Camphusianum. Inmiddels is het vak tekenen in de plaats gekomen van het vak geschiedenis.
Het doel van BAGger is onder andere om je zelfwerkzaamheid verder te ontwikkelen. Heel belangrijk tijdens deze week zijn: werkverdeling, aanpak, planning, logisch denken en goed en zorgvuldig waarnemen. Dit klinkt allemaal erg mooi en belangrijk (en dat is het ook wel), maar persoonlijk vond ik het niet de leukste week van het jaar. Hieronder leg ik uit wat ik leuk en minder leuk vond aan BAGger.

Geen echt buitenmens

De eerste dag dat ik thuis kwam van BAGger zei ik tegen mijn moeder dat ik nu echt zeker wist dat het boerenleven niets voor mij is. Een beetje overdreven natuurlijk, maar het geeft wel de kern aan, waarom ik niet heel erg genoten heb van BAGger. Ik ben, vrees ik, een echt stadskind en niet in de wieg gelegd voor het buitenleven. Natuur vind ik natuurlijk mooi en belangrijk, maar ik geef er tegelijkertijd niet heel veel om. Verder is biologie helaas niet mijn meest favoriete vak. Ook voor aardrijkskunde loop ik niet echt warm. Scheikunde vind ik wel interessant. De hele week buiten zijn en onderzoek doen in de kou viel me best zwaar. Gelukkig was het niet alleen maar kommer en kwel, maar had de week ook positieve kanten.

De voordelen van BAGger

Wat ik heel erg leuk en bijzonder vond van BAGger was de grote vrijheid die we kregen. We moesten en mochten zelf uitzoeken hoe we bepaalde opdrachten aanpakten. Het was leuk om met andere kinderen samen te werken en een goede werkverdeling in het groepje te bedenken. Ook moet ik eerlijk toegeven dat ik veel geleerd heb van het onderzoek doen in de praktijk. Dit spreekt echt veel meer aan dan het leren van droge stof uit boeken. Het was leerzaam! Verder was het gezellig in de pauze's en heb ik met mijn vrienden veel plezier gehad. Het uitwerken van de poster op maandag en de presentatie daarvan aan de ouders was heel erg leuk! Bovendien konden we dat lekker warm binnen in school doen.

Conclusie

Hoewel BAGger niet mijn lievelingsweek van het schooljaar was en ik het erg koud heb gehad, heb ik ook heel veel geleerd. Het is erg leuk en goed om dingen in de praktijk te leren. Uiteindelijk zou ik dan ook niet pleiten voor het afschaffen van deze week. De voordelen wegen toch zwaarder dan de nadelen.
En nu maar afwachten wat voor cijfer we krijgen voor onze poster.....




1 opmerking:

  1. Hoi
    Je hebt de sfeer goed beschreven vanuit je eigen standpunt. Ook heb je genoeg achtergrondinformatie over BAGger gegeven. Ook is het goed dat je je mening met argumenten onderbouwt. Alleen er mist wel wat informatie. Het meeste is door iemand die BAGger niet heeft meegemaakt niet te merken, alleen zou je wat meer kunnen vertellen over de inhoud van BAGger, zoals wat je doet met scheikunde of tekenen enzovoort. Je verslag is goed afgestemd op het plubliek, het is zowel voor de jongere en oudere mensen interessant te lezen. Ook heeft het een heledere lay-out. Het is alleen jammer dat je geen foto hebt toegevoegd. Fouten in de zinsbouw en spelling heb ik niet gezien, goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen